torstai 19. tammikuuta 2017

Bibliografinen valvonta - miltä kuulostaa?

Kuten edellisessä postauksessa mainitsin, Bibliografinen valvonta -opus ei edelleenkään ole kadonnut työpöydältäni mihinkään. Vaikka välillä mietinkin, että kyllä teoria voikin olla kuivaa, mutta kun oikein pinnistää, niin hienosti saa yhtymäkohtia ihan todelliseen työhönkin. Ja juurikin se tekeekin teorian jopa mielenkiintoiseksi, kun oikeasti on saanut myös tehdä työtä käytännössä.
Viime kesäisen työharjoittelun jälkeen olen totaalisesti jäänyt koukkuun luettelointiin ja sisällönkuvailuun. Niin koukkuun, että aloin jopa kouluprojektina järjestää ja luetteloida seurakuntani kirjastoa (joka kyllä kaipasikin ihan vain jo siivousta ja järjestämistä). Luettelo kokoelmasta oli jo olemassa, mutta vien luetteloa astetta pidemmälle. Vaikka työkalunani onkin vain Exell-taulukko, niin siinäkin saa tehtyä asiasanahakuja, joten olen myös asiasanoittanut teokset. Lisäksi olen tarkentanut luettelointitietoja, erityisesti tekijöiden osalta. Ja vaikka kokoelma onkin pieni, niin olen luonut sinne kirjastoluokituksen (pohjana UDK) ja kirjoihin tulostan Dymolla signumit eli hyllypaikkatarrat. Näin myös seurakunnan työntekijöiden on helpompi pitää kirjasto siistinä ja järjestyksessä. Haaveilen myös, että jollain lailla toisin kokoelman tiedot ihmisten näkyville myös verkkon, mutta tämä saattaa jäädä ainakin tämän projektin ulkopuolelle. Tai jos oikein rutistan ja saan aikaiseksi niin, miksi ei. Tämä toisi paremmin ihmisten tietoisuuteen sen, että seurakunnassa ylenpalttisesti on kirjasto, josta voi lainata kirjoja.
Saa nähdä, missä välissä tätäkin taas ehtii jatkaa. Koulu ja opinnäytetyökin pitäisi hoitaa ja harrastuksiakin minulla on. Vaikka tästä melkein on tullut harrastuskin, niin hurahtanut olen luettelointiin.

Olenkohan täysin terve? :)
Ja siistiä tulee! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti